יום חמישי, 10 במרץ 2011

עוד על תירס

בפוסט קודם הזכרתי את העניין שנהיה לי בתירס. היום אני אדבר קצת על "שוק התירס" העולמי ומה משפיע עליו


לתירס יש שלושה שימושים עיקריים. העיקרי שבהם הוא כמזון לבהמות, השני הוא כמרכיב במוצרי מזון (לדוגמה High-fructose corn syrup שיש בקולה) והשלישי הוא לייצור אתנול, שהוא תוסף\תחליף לדלק שניכן בתכונה של בעירה יחסית נקייה. 

תירס מעניין אותי בגלל האתנול, כי אני סבור שמחירי נפט גבוהים ימשיכו ליצור ביקושים לתירס. אני משער שהוא גם מעניין בגלל משברי מזון למיניהם, אבל אני לא מבין בכך מספיק. בקצרה, אם אנחנו מסתכלים על תירס מבחינת מוצר מזון, אז הסיבה שהמחיר יעלה הוא בגלל קיטון בהיצע ולא בגלל עליה בביקוש. כלומר בגלל מזג אוויר גרוע. אני חושב שזה המצב כי אני לא מצליח לדמיין משהו שיגרום לאנשים לאכול הרבה יותר תירס. 

מאידך, אני כן רואה מצב שהביקוש לתירס יעלה בגלל הצורך באתנול. שווה לציין כי בזמן שהתחילו לייצר אתנול מתירס, מחירי החיטה זינקו כי חקלאים רבים הפסיקו לגדל חיטה תמורת התירס הרווחי הרבה יותר. שתי דברים משפיעים על הביקוש לתירס כמוצר אנרגיה, עלות הנפט והמחויבות לאנרגיה נקייה. 

מחיר הנפט זה די קל להבין. אם הנפט מאוד יקר אז העלות ליחידת אנרגיה המיוצרת מנפט עולה. אם יחידת אנרגיה מנפט עולה יותר מיחידת אנרגיה מתירס, אז עדיף לייצר אנרגיה לתירס. לכן כשמחירי הנפט נוסקים, כמו עכשיו, גם מחירי התירס נוסקים.
תעודה שעוקבת אחר הנפט ותעודה שעוקבת אחר תירס מיוני 2010














הסיבה השנייה שתירס ימשיך לנסוק היא החקיקה לאנרגיה נקייה בעולם, ובפרט בארה"ב (שהינה היצרנית העיקרית של תירס). מכיוון שהאתנול בא מהתירוץ, הוא נחשב לאנרגיה מתחדשת, וההרכב הכימי שלו בוער בזיהום נמוך משמעותית ומדלקים אחרים. לכן מדינות רבות, לדוגמה ניו יורק וקליפורניה, מחייבות את ספקי הדלק למינימום של 10% אתנול בדלקי רכב.  מכיוון שתירס הוא חומר הגלם הזול ביותר לייצור האתנול מגמות של פניה לאתנול משפיעות באופן ישיר ומהותי על התירס. 

צפי משרד החלקאות האמריקאי למורת בצריכת אתנול













זאת ועוד, ממשלת ארה"ב נותנת סובסידיות לרוכשי אתנול, כך שממשלת ארה"ב לא רק מחייבת את יצרני האנרגיה להשתמש באתנול מבוסס תירס, אלא גם ממנת להם את השימוש, כך שהמחיר הגבוהה לא פוגע בביקוש. 

לסיכום, התמורות בביקוש לתירס הם מהותיות ורבי מימדים. המחיר הזול של תירס כבסיס לאתנול, הסבסוד הממשלתי לייצר דלקים ממנו, החיוב הממשלתי להשתמש באתנול, ומחירי הנפט הנוסקים כולם ממשיכים להגביר את הביקוש לתירס ובכך מבטיחים כי מחירו ימשיך לנסוק. 

2 תגובות:

  1. לא ברור לי משהו. אם אתה משקיע בתירס בגלל שאתה מאמין שמחירי הנפט יעלו, למה לא תשקיע בנפט?

    נדמה לי שצריך לנתח בנפרד שתי תופעות (א) המגמה – שנראית בטוחה אבל איטית – של עליית התירס כאנרגיה מתחדשת. (ב) ההתפרעות לכל הכיוונים של מחירי הנפט. כשלוקחים בחשבון את טווח ההשקעה נראה לי ששתי אלו לא חופפות. כלומר, לטווח קצר אולי כדאי להשקיע בנפט אבל לא בתירס ולטווח ארוך אולי בתירס אבל לא בנפט.

    השבמחק
  2. לא.
    עוד לא פיתחתי את הטענה שלי עד הסוף אז אני מבין את מקור הבלבול אך התשובה שלי היא כך. אני חושב שהעליה במחירי הנפט תיצור נהירה אל עבר התירס שלא מובנת מעליה בלא עליה במחיר הנפט כזאת.
    זאת משום שלמרות שהאתנול הוא תחליף מוצלח לנפט, עובדים נמרצות על פיתוח תחלופות לתירס כבסיס לאתנול. בשל כך שכרגע אין תחלופה לתירס כבסיס לאתנול, אני צופה שהביקושים לנפט יופנו לביקושים לאתנול שיופנו לתירס באופן מרוכז.
    לשון אחרת, אני לא טוען שעליה במחיר הנפט תגרור עליה תואמת במחיר התירס, אלא מחירה אקספוננציאלית משום שזאת תהיה קניה של פניקה.

    השבמחק