יום רביעי, 2 במרץ 2011

להרוויח ממסחר אלגוריטמי






מסחר אלגוריטמי, מסחר שמבוצע ע"י מחשבים, נהפך לחלק משגרת יומם של הסוחרים. לדאבוננו, התחכום החדש שנכנס לשווקים מקשה מאוד על הסוחר היומי להתפרנס כפי שהיה רגיל בעבר. בפוסט הזה אני אסביר את המוטיבציה מאחורי אלגוריטיום מאוד נפוץ בשוק הישראלי ואראה כיצד ניתן לנצל את המשתמשים בו כדי להרוויח. 



האסטרטגיה הזאת מתאימה למניות בעלות פרופיל סחירות דומה לריבוע כחול, כלומר שיש בם סחירות סבירה אבל לא מתמדת. חשוב גם שהמרווח בין ההיצע הכי נמוך לביקוש הכי גבוהה לא יהיה קטן מדי אבל לא עצום, והפער בין שכבות הביקוש ושכבות ההיצע, בהתאם, לא יהיה מאוד גדול. 
היצע וביקוש עם מרווחים גדולים











הרקע: הצורך באלגוריתיום ביצוע פשוט
בהינתן החלטה של סוחר לקנות מניה, השאלה לה הוא נדרש היא באיזה מחיר לבצע את העסקה? התשובה היא פונקציה של כמה סבלנות יש לסוחר ואיפה קיים היצע למכור. בדוגמא שבתמונה , ההיצע הראשון נמצא בשער 4360. סוחר שחושב שהמניה עומדת לעלות מיד, יקנה במחיר הזה, שמא המחיר יעלה עוד יותר לפני שהוא יספיק לקנות. סוחר יותר סבלני ישים ביקוש במחיר נמוך יותר, בתקוה שימכרו לו במחיר הזה ובכך יחסוך הוצאות.


למען המחשת החשיבות של חסכון כזה, הסתכלו בהיצעים והביקושים שלמעלה. בסה"כ גלויים כ- 2200 מניות הן בביקוש והן בהיצע , בהפרש ממוצע של למעלה מ3 ש"ח למניה. אם הקונה יישאר סבלני אז הוא עלול לחסוך 2200 כפול 3 ש"ח, כלומר 6600 ש"ח. 
מאידך, באותה מידה יתכן ויבוא סוחר אחר ויקנה במחיר גבוה יותר- או המחיר המוצע או שהוא ישים ביקוש משלו. במקרה כזה הקונה הראשון גם לא יקבל את הסחורה שהוא רצה, וגם יצטרך לשלם מחיר עוד יותר גבוה. 

הפתרון
דרך נפוצה להתגבר על הבעיה הזאת היא לכתוב תוכנה שעושה משהו כזה:
  1. התוכנה מקבלת כקלט שער מקסימלי בו הסוחר מרשה לה לקנות. 
  2. התוכנה שמה ביקוש בשער הכי נמוך כך שהיא תהיה ראשונה בביקושים (במקרה שבתמונה, ב4151). 
  3. אם התבצעה עסקה אז סיימנו.
  4. אחרת, אם עברו עשר שניות (יכול להיות כל פרק זמן) אז תעלה את השער באגורה (מ4151 ל4152)
  5. אם נכנס ביקוש מעליך תעקוף אותו (כלומר אם לפתע נכנס ביקוש ב 4250 התוכנה מיד תשים ביקוש ב4251). 

תוכנות כאלו מאוד מפריעות לסוחרי היום. תדמיינו שאתם הסוחר ששם פקודה ב4250. התוכנה מיד תעקוף אתכם במחיר כך שכבר לא תהיו ראשונים ותצטרכו לשים ביקוש עוד יותר גבוה, כלומר לשלם יותר. יתכן שעוד אז התוכנה שוב תעקוף אותך. 

ההזדמנות
לתוכנה יש הרבה יתרונות, במיוחד שהיא מאוד מהירה ואין לה רגשות. מאידך היא תוכנה ועל כן אין לה שיקול דעת. הסוחר המשכיל יכול לנצל זאת. 
נניח שאתם הסוחר ששם ביקוש ב-2250 ושמיד התוכנה עקפה אותכם. זכרו שבמקור המסך נראה כך









לכן אחרי שאתם שמתם פקודה והתוכנה שמה פקודה המסך נראה כך:
שימו לב למרווח של שקל בביקושים

במקום לכעוס על המכונה שגברה עליך ניתן לנסות "למשוך" אותה עד שהיא תגיע למחיר הגבוה ביותר שאושר לה. כלומר אפשר לעלות כל פעם את מחיר הביקוש שאתה שם בתקווה שהמכונה תעקוף אותך. לבסוף, אם קצת מזל והרבה שכל, תגיע למצב כזה 




כעט יש מרווח של כמעט 2 ש"ח בביקוש


אם הצלחתם להגיע למצב כזה אז כבר צצה שאלה. האם במחיר הזה לא שווה למכור? התוכנה מתכוונת לקנות ב-4320, תוך ידיעה שבמקרה הכי גרוע היא יכולה למכור לך ב-4319. הסוחר המתוחכם ימכור לה בשורט ובמקביל ישמיט את הפקודה ב-4319.  כעט המסך נראה כמו מקודם, אלא שהסוחר נמצא בשורט.  

לאחר שנמכר בשורט והושמטה פקודת קניה











כעט  הסוחר ברווח על כל היצע שיכנס מתחת ל-4320. אם הצלחתם לעקוב עד כאן אז אני בטוח שתדעו להשלים את התמונה הבאה של המסך לבד, ואף להגשים אותה. 

מילת אזהרה
החוק קובע שאסור לשדר פקודה לבורסה שאין בכוונתך לממש. כלומר אם תפרסם פקודת קניה רק כדי שהתוכנה תעקוף אותך זו עבירה. 

סיכום: 
ראינו את הצורך בתוכנה שתוכל לבצע באופן יעיל יותר את העסקאות שלנו, ואיך היא עובדת. למרות שתכונה כזאת יכולה להפריע לסוחרים, הראינו דרך לא רק להתגבר על ההפרעה הזאת אלא גם להרוויח ממנה.
 בהצלחה 
טל

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה