יום שני, 7 במרץ 2011

מדדים, מניות ומה שבינהם

לא אחת, לקראת יוני, משתנים מבני אחזקות של חברות ומחירים של מניות קטנות נוסקים לשמים בפתאומיות. זה לא סתם, הסוחרים המתוחכמים מנצלים את עדכון המדדים כדי להרוויח. איך הם מנצלים את עדכון המדדים ואיך אנחנו יכולים להינות מהעדכון גם אנחנו? 




מה זה מדד
כידוע, מדד הוא אוסף משוקלל של מניות. לדוגמא, מדד ת"א 25 הוא מדד של 25 החברות הגדולות לפי שווי שוק. מדד הבנקים הוא מדד של מניות הבנקים הגדולים. למדד יש כל מיני תפקידים, כאומדן, כאפיק השקעה, כבסיס למוצרים פיננסים שונים וכדומה. כמו כן סביב מדדים מסוימים נוצרות תעודת סל וקרנות שמתחייבות לשחזר את ביצועי המדד. בואו נתעכב על כך רגע.

קרנות ותעודת סל העוקבות אחרי מדד
נניח כי משקיע א' רוצה לשים 1000 ש"ח בצד כל חודש. כציוני נלהב אך הדיוט פיננסי הוא מחליט להשקיע רק במדד ת"א 25. הוא מנסה לקנות כל חודש קצת מכל מניה במדד, אבל העמלות שוחקות את כספו, ובכלל 1000 שקל לא מכסה פקודה מינימאלית. לכן הוא קונה תעודת סל. תעודת סל היא נייר ערך שמשקף בעלות בסל של מניות - במקרה הזה ת"א 25 . למרות ש א' שם רק 1000 ש"ח בחדש ,יש אלפי א'-ים כאלו ותעודת סל כזאת יכולה להחזיק היקף כספי מאוד גבוהה.
תעודת סל כזאת לא יכולה לבחור במה להשקיע, אלא מחויבת למה שהצהירה. לדוגמא אם תעודת סל הצהירה כי תשחזר את הרכב מדד ת"א 25 אז היא תחזיק רק במניות מדד ת"א 25 ותחלק את כספה ביניהן בהתאם למשקלן במדד. מכיוון שתעודת סל כזאת מחויבת לכללים מסוימים,קיימים מצבים בהם היא מחויבת לקנות מניה.


מי במדד
הבורסה מפרסמת לכל מדד כללים לפיהם מניות נכנסות ויוצאת מהמדד המסוים. בדרך כלל התנאים מתייחסים לשווי השוק ולאחזקות הציבור. דוגמא לתנאי כזה היא שלפחות 15% ממניות החברה מוחזקות בידי הציבור. חברות שעומדות בכל התנאים יכללו במדד החל מהעדכון הבא שלו. הבורסה מעדכנת את המדדים פעמיים בשנה במועדים ידועים מראש.

מה קורה כשמדד מתעדכן
בעת עדכון מדד, כל תעודה וקרן שהתחייבה לשחזר את ביצועיו חייבת לעדכן את אחזקותיה. לכן, אם מניה נכנסה למדד, קרנות ותעודות סל שונות יזרימו ביקושים לאותה מניה. ולהיפך, אם מניה יוצאת ממדד, יוזרמו היצעים רבים. לכן יתכן כי לסוחר כזה או אחר יש לשנות את שווי השוק או את מבנה האחזקות של מניה, וכך לאלץ אחרים (למשל, מנהלי קרנות) להזרים ביקושים או היצעים.

לדוגמא, משקיע שקנה כמויות גדולות של מניה מסוימת לא מצליח למכור אותה במחיר סביר. הוא מחליט לקנות עוד בבורסה וכתוצאה מהקניות שלו שווי השוק של המניה עולה. המניה נכנסת למדד וקרנות מחויבות לקנות אותה במחירה הנוכחי בבורסה. אותו משקיע מוכר לקרנות את המניות שלו.

מסקנה
לעיתים מניות שאין בהן דבר מעניין עלולות לזנק לא משום שהם הפכו טובות לפתע, אלא כי שינוי במבנה האחזקה או פרמטר אחר חייבו גופים גדולים לקנות כמויות משמעותיות מהמניה. כמובן שגם ההיפך נכון. לכן, המשקיע ששואל את עצמו למה המניה תעלה יתייחס גם לאפשרות הזאת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה