יום ראשון, 27 בפברואר 2011

למה רציו ירדה כשאמרו שיש גז!

בתאריך 29.12.10 רציו נעלה את יום המסחר בעליה של 10%. בסוף אותו היום הודיעה החברה על הצלחת קידוחיה ומציאת כמויות משמעותיות של גז בקידוח "לוויתן”. למחרת רציו ירדה 7.2% ולמחרת 9% נוספים. סה"כ בימי המסחר שבין ה28.12.10 ל03.1.11 ירדה המניה 6% למרות שפרסמה את ההודעה שכל בעלי המניות ייחלו לה. איך ייתכן שמניה יורדת בגלל הודעה כל כך טובה?
בתאריך 1.07.10 הודיעה קמהדע על אישור FDA למכירת תרופה שהיא פיתחה. באותו יום החלה מהלך ירידות שבסופו ירדה המניה 25%. מדוע המניה של חברת חלום, ביום שהגשימה את חלומה, מתרסקת? להלן אציע תשובה לשאלה זאת.
קמהדע של אותם ימים




















קצת תיאוריה
כדי לענות בואו נסתכל רגע על איך מרוויחים בבורסה. הרווח שמשקיע מניב הוא ההפרש בין המחיר בו הוא קנה את המניה למחיר בו הוא מכר אותה. הרווח לא נקבע ע"י מחיר המניה בבורסה אלא ע"י מחיר המכירה הסופי . אם נעמוד על ההבדל בין השניים נמצא את התשובה לשאלתנו.

המחיר של מניה בבורסה הוא המחיר האחרון בה התבצעה עסקה. במניה נזילה, כלומר מניה בה יש הרבה מסחר, גם יהיה ניתן למכור כמות מסוימת של מניות סביב אותו מחיר. אך אם משקיע רוצה למכור כמות גדולה מאוד של מניות, לא מובטח לו כי יהיו מספיק קונים סביב המחיר האחרון בה התבצעה עסקה.

משקיע בהיקף גדול יודע שההפרש בין המחיר בבורסה לבין המחיר בה הוא יוכל למכור את כל מניותיו עלול להיות גדול. משקיע כזה יחכה להזדמנות בה ההפרש יהיה מינימאלי כדי למכור. ובכן מתי ההפרש יהיה מינימאלי? ביום בו יהיו ביקושים גדולים. שהרי ככל שהביקוש גדול יותר ניתן למכור יותר מניות במחיר יותר גבוהה.

בחזרה לרציו
רציו היא מניית חלום לא מאתמול. היו אנשים שנכנסו לחלום לפני שנה ויותר, כשהמניה עמדה סביב ארבע אגורות. מי שקנה מיליון שקל לפני שנה מצא את עצמו עם 10 מ' שקל לפני ההודעה ההיא. מי שקנה ב- 10 מ' ש"ח מצא את עצמו עם 100 מ' ש”ח. אך לא די לאנשים האלו שהם מורווחים על הנייר, כדי לקחת את הרווח הביתה הם צריכים למכור את כל המניות שלהם. או בקיצור, היו אנשים שרצו לא רק להגשים אלא גם לממש את החלום, ורק חיכו להזדמנות.


בימים בהם היא המניה הסחירה בבורסה, מרכזת רציו מחזור של 250 מ' ש"ח. זאת אומרת שבסה"כ 250 מ' ש"ח החליפו ידיים. מי שרוצה למכור עשרות מיליוני שקלים מן המניה ימצא את עצמו, ביום טוב, מהוה עשרות אחוזים מסה"כ מחזור המסחר, ולכן יאלץ למכור במחירים נמוכים בהרבה ממה שהיה רוצה.

הישועה באה ביום של הודעה חיובית, בסדר גודל של גילוי גז. ביום נדיר שכזה מגיעים ביקושים בכמויות חריגות. יום כזה הוא הזדמנות למכור כמות גדולה של מניות. כלומר ביום שבו הודיעו על הגילוי רציו הפסיקה להיות הימור וכולם יכלו לקחת חלק בחלום, גם מנהל ההשקעות מבנק דיסקונט וגם הדודה רוחמה מבית שאן. ביום של הודעה אנשים מכל הארץ נוהרים לקנות, ורק מחכים למוכר.
ואכן, הבחינו מה קרה. ההודעה של רציו יצא בדקות האחרונות של המסחר ב29.12. מחירה עלה בחדות וננעל באותו יום בשיאו היומי. למחרת המשיכו לקנות באגרסיביות אך במהרה גבר ההיצע על הביקוש והמחיר החל לרדת. חדי העין מבניכם  שמסתכלים על הגרף יבחינו כי מחזורי המכירות היו חריגים ביותר באותו היום. לאור מכירות בהיקפים כה גדולים זה בגדר נס שהמניה ירדה רק 7%. אך אין זה נס אלא שהירידה נבלמה על ידי שפע הקונים שבאו בעקבות ההודעה. 

לסיכום
רציו היא דוגמא ולא הנושא. בחרתי להתמקד בה משום שהמקרה יחסית מוכר. הבאתי גם את הדוגמא של קמהדע כדי להצביע על כך שזו תופעה לא ייחודית לרציו, אלא תופעה שעומדת מאחוריה עקרון פשוט, הודעה טובה היא הזדמנות למכור..

תגובה 1: