יום חמישי, 17 בפברואר 2011

כפרית: מניה מגניבה

מצאתי את המניה הזאת לגמרי במקרה והיא תפסה לי את העין. כטבעם של דברים שנראים מאוד טוב בהתחלה, אני בטוח שיש כאן שפע של פרyים שעוד לא שמתי לב אליהם, אבל בהחלט יש כאן כמה נתונים מעניינים. 

כפרית היא חברה שייסד קיבוץ כפר עזה בשנות ה70. הם מייצרים חומרי גלם לתעשיית הפלסטיק. אני לא כימאי ולא תעשיין אבל ממה שאני מבין המוצרים שלהם הם תוספים לפולימרים שמקנים למוצר הסופי תכונה או תכונות מסוימות (עמידה בחום, קשיחות, עמידה באש, בוהק וכדומה). בדוחות שלהם הם מצטטים נתונים מאוד מרשימים של קרן המטבע על צריכת פלסטיק. 
הידעתם שממוצעת הצריכה של פלסטיק לאדם לשנה עומדת על כ65 קילו לאדם בארה"ב, ונתון דומה באירופה ואילו בעולם המתפתח נתון זה עומד על כ 25 טון? 

למניה יש שתי תכונות שאני אוהב, הראשון זה יחס שוק להון קטן מ 1 (כלומר היא נסחרת מתחת להון העצמי שלה) והיא רווחית בשנים האחרונות. שילוב כזה תמיד צריך להוביל לשאלה למה היא נסחרת בפחות מהשווי שלה. אני עוד לא יודע, אבל אני אגלה. 

עוד לזכותה, לטעמי זה שלבעל העניין שלה יש 78% מהחברה. זה נתון רב עוצמה, אם כי כנראה מהווה אות קין יותר פעמים מאשר אות ברכה. זה טוב מכמה סיבות, קודם כל בעל העניין לא צריך להתחשב בבעלי עניין אחרים כשינסה לגייס הון, אין הסכמים הזויים ומבנים מכבידים של מבני שליטה בחברה. סיבה נוספת שאני אוהב את הנתון הזה היא העובדה שאין הרבה סחורה שיכולה "ליפול לי על הראש". אין כאן מוסדיים שיכולים לקום בבוקר לסגור פוזיציה ולפרק את המניה. מאידך גם אין הרבה ציבור כך שאם יבוא גורם גדול הוא יצרתך לקנות ביוקר מהשוק או לקנות מהחברה לפי מה שהיא חושבת שהיא שווה. 

עוד נתון שאני אוהב זה יו"ר הדירקטוריון החדש, רם בלינקוב לשעבר הממונה על תקציבים באוצר. אני עוד צריך לראות את ההיסטוריה של ההנהלה כדי להבין אם זו תפנית אמיתי מצד בעלי השליטה בנוגע להנהלת החברה, אך הסיבה שאני אוהב את הנתון הזה זה כי מר בלינקוב לא בא בזול. השכר שלו יעמוד על כ430 א' ש"ח לשנה עבור 30% משרה ובנוסף, והכי חשוב הוא יקבל אופציות במחיר מימוש ב 5.90 לשלוש שנים. אני אוהב את זה כי אני חושב שזה מעיד על רצון החברה לגדול, הנכונות של בעלי השליטה להשקיע בכך, ושהגריד של מר. בלינגר יזרז אותו לדאוג שמחיר המניה יצדיק את מימוש האופציות (וזו לא דעה לגביו, זו התכלית של כתיבת אופציה). 

אז עד כאן למה אני חושב שזו מניה מעניינת. אני אמשיך לבחון אותה ואעדכן בהתאם.


2 תגובות:

  1. טל,

    ראשית - ברכות על היוזמה.

    מאוד נהניתי מהפוסט, רק הערה אחת קטנה: הייתי נזהר מהסתמכות יתרה על היחס שווי שוק/מאזן. חרף העניין שהוא מעורר כשהוא קטן מ-1, חשוב לזכור שמתחבאים בתוכו פקטורים רבים, וכן נכנסים לתוכו פערים בהגדרה בין ההון העצמי החשבונאי" (עליו אתה מסתמך כדי לומר שהיחס קטן מ-1) ולבין "ההון העצמי המימוני", אותו מתחמר השוק, בעצם כ"שווי השוק" של מניה. במקרים מסוימים (אשר זה שלפנינו הוא לא בהכרח אחד מהם) הפערים האלה עשויים להתגלות כמשמעותיים ולשפוך אור על "עיוותים" מעין זה.

    מחכה לפוסטים נוספים.

    השבמחק
  2. אתה צודק במאה אחוז. ראה לדוגמא את הפוסט שלי על חברת סולומון אחזקות, שלה יחסים שונים ומאוד מפתים שהסברם דווקא מצדיק את היחסים המפתיעים.
    http://trippystocks.blogspot.com/2011/02/blog-post_20.html

    השבמחק