יום שישי, 25 בפברואר 2011

למה המניה עולה? כמה מילים על סקוויז


בהמשך לדיונים קודמים אודות הגורמים המשפיעים על מחיר מניה , היום אני רוצה לדבר על המושג סקוויז Squeeze. סקוויז הינו מצב בו גורם א' מתחייב לספק מוצר כלשהו וגורם ב' משתלט על כל המלאי במוצר זה. במצב הנוצר גורם א' מחויב לקנות מגורם ב' וגורם ב' יכול לקבוע את המחיר, כי רק לו יש את המוצר.



מי מהקוראים שיודע מה זה למכור בחסר (שורט) ומהי אופציה מוזמן לדלג על הפסקה הזאת . ולאלו שעוד כאן, למכור בחסר (ולהלן שורט) זו טכניקה בה אפשר להרוויח מירידה במחירה של מניה. הרעיון פשוט. היום מניה א.ב. בע"מ נסחרת ב 100 ש"ח, אני חושב שהיא הולכת לרדת מחר. כמו כן לך יש 100 מניות של א.ב. בע"מ ואתה שומר אותם לעוד הרבה שנים. במכירה בחסר אני לווה ממך את המניות שלך, מוכר אותם עכשיו בבורסה, וקונה אותם מאוחר יותר כדי להחזיר לך. אם קניתי את המניה במחיר נמוך מזה שמכרתי אז הרווחתי את ההפרש, כי לך אני מחזיר מניה ולא כסף. להמשך הדיון שלנו מה שחשוב לזכור זה שמי שמוכר בשורט חייב לקנות מניה כדי להחזיר אותה.

באשר לאופציות, זו תורה שלמה ופה אציג את העניין באופן פשוט למדי. לצורך העניין, אופציה היא התחייבות של גורם אחד למכור לגורם אחר מניה במחיר מוסכם מראש. לדוגמא אם אתה מוכר לי אופציה לקנות את מניית א.ב. בע"מ במחיר 150 ש"ח אז אתה חייב למכור לי את המניה ברגע שאדרוש זאת, במחיר של 150 ש"ח.

עכשיו כשאנו יודעים מה זה שורט ומה זו אופציה אפשר ללמוד מה זה סקוויז, וזאת נעשה דרך סיפור. בשלהי 2008 רווחה הדעה שחברה וולקסוואגן בצרות ושמנייתה הולכת לרדת. מסיבות שאני לא יודע, הדעה הזאת הייתה מאוד רווחת בקרב מנהלי קרנות גידור שמכרו בשורט אחוזים גדולים של החברה. להזכירכם, פירוש הדבר הוא שהקרנות הלוו מאנשים אחרים מניות של וולקסוואגן ומכרו אותם בבורסה, בפרט הם התחייבו להחזיר את המניות הללו לבעליהם.

בבוקר אירופאי סגרירי אחד, הודיע חברת פורשה כי היא מחזיקה ב42% ממניות וולקסוואגן, ושיש לה אופציה לקנות עוד 31%. כמו כן הודיעה על כוונתה להגדיל את אחזקותיה בוללקדוואגן ל 75%. עוד לפני כן היה ידוע כי הממשל המקומי של סקסוניה מחזיק ב20% ממניות וולקסוואגן ושאין לו כוונה למכור את המניות.
חשבון פשוט מראה שבין פורשה לממשל נותרו פחות מ 5% ממניות וולקסוואגן בשוק. אבל להזכירכם, מנהלי קרנות גידור מכרו בחסר יותר מ5% מהחברה, ולכן הם צריכים לקנות את הכמות הזאת בחזרה. פורשה יכלה לדרוש לממש את האופציות שלה ומי שמכר את אותן מניות בשורט היה חייב למכור לה אותם. אבל הוא כבר מכר את המניות ולכן היה חייב לקנות אותם קודם. מכיוון שלפתע נוצר ביקוש גדול מאוד (על מנת לסגור את השורט) ומאידך לא היה היצע (כי פורשה וממשלת סקסוניה לא רוצו למכור) אז מחיר המניה נסק.
המצב המעט סבוך הזה הפך את חברת וולקסוואגן, חברה גדולה אבל לא מהגדולות בעולם, לא חברה עם השווי הכי גבוהה בעולם (שווי שוק זה מספר המניות של החברה כפול המחיר של המניה).
מחיר המניה נוסק כמעט פי 5 ביום ההודעה של פורשה. 


אני חושב שהדוגמא הזאת היא קנונית וחינוכית מכמה סיבות. קודם כל ההיקף הכספי הוא אדיר. חשוב יותר, בניגוד לסקוויזים אחרים בהיסטוריה, זה היה סקוויז חוקי. סקוויזים במידת מה נחשבים לדבר של העבר, שכן הרבה מהרגולציה מתמקדת בלמנוע תופעות כאלו (שיחסית קלות להגדרה בניגוד לעבירות ניירות ערך אחרים) אך זו עדות לכך שעדיין ניתן לבצעם ועוד מבצעים אותם.

בבורסה הישראלית אין את רוב האלמנטים שאפשרו את המהלך הנ"ל. למרות זאת הרעיון הבסיסי, יצירת ביקושים ומניעת היצעים, הוא רעיון חוצה גבולות וחוצה בורסות ויישומו תלוי בכושר המנטאלי של מתכנניו.כמשקיעים קטנים, רצוי להשאיר עין פקוחה, האם נייר שאנו בוחנים עלול להיות קורבן של סקוויז, ואם כן האם אנחנו יכולים ליהנות מכך?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה