יום ראשון, 1 במאי 2011

איך עשיתי למעלה מ200% תשואה בחודש: כמה מילים על אופציות

בתחילת אפריל קניתי אופציית פוט על הדולר לחודש מאי עם סטרייק של 3.45. אני מרווח על הנייr למעלה מ200% ומאוד מרוצה מעצמי. אני מקווה שאני לא עושה לעצמי "מנחוס" כשאני מתפאר בכך, אך אני רוצה לנצל את ההזדמנות כדי לומר כמה מילים על אופציות.






האינטרנט מלא בחומרים על אופציות, אסטרטגיות, שיטות תמחור אופציות וכן הלאה. אנשים עושים דברים נורא מתוחכמים, אך אני לצערי דל יכולות אינטלקטואליות ולכן אני פשוט קונה אופציות כי אני חושב שמחיר נכס הבסיס הולך לעשות תנודה חדה תוך כמה זמן.
רקע
באמת כדאי לרענן את הזיכרון ולהיווכח למה בדיוק אופציה נותנת לנו. אז במקרה שלנו, אופציית פוט על הדולר נותנת את הזכות למכור דולרים בשער מסוים עד תאריך מסוים. במקרה שלי, האופציה נותנת לי את הזכות למכור $10,000 תמורת 34,5000 ש"ח עד סוף מאי. 
חדוות המינוף
אני מושך את תשומת הלב ל$10,000. אני לא שמתי על השולחן $10,000, אני שילמתי 270 ש"ח לאופציה. אבל אני נהנה מהתמורות בשער הדולר כאילו ששמתי $10,000 על השולחן.חישוב פשוט ידגיש את גדולת הדבר. כשקניתי את האופציה, שער הדולר עמד על 3.51, כלומר אני הוצאתי $77 דולר וקיבלתי חשיפה לשינוי ב$10,000, כלומר פי 130. אני שואל אותכם איזה בנק היה נותן לי, או לכם קו אשראי של פי 130 מההון שלכם? ועוד בלי ריבית.
כמובן שיש כאן סיכון גדול, והוא אורך חיי האופציה. אם יחלוף מאי ושער הדולר יהיה מעל 3.45 אז לאופציה שלי אין שום ערך, ואני אפסיד את כל ה$77 דולר שהשקעתי. זאת בניגוד לרכישת דולרים, אז הייתי מפסיד רק את השינוי בשער הדולר.

מתי כדאי לקנות אופציות ?
אם כן, מתי מתאים להשתמש באופציה כדי לקבל חשיפה ממונפת לנכס הבסיס? אני אשיב מניסיוני. אני קניתי את האופציות הנ"ל כי הייתי משוכנע ששער הדולר ימשיך לרדת. חשבתי להלוות דולרים, להמיר אותם לשקלים, ואז כשהשער ירד להמיר בחזרה לדולרים ולפרוע את ההלוואה. אבל זה כל כך הרבה עבודה וכך כך הרבה עמלות שזה לא שווה. מה גם שאם אני טועה אז אני אפשוט רגל ואצטרך להתחיל להתעסק עם ערסים מההוצאה לפועל ואני מעדיף להימנע מכך ככל שאפשר. 
במקרה כזה אופציה היא פטרון טוב. אני יודע מראש מהסכום המקסימלי שאני יכול להפסיד, אני מוכן להפסיד אותו ואני מעמיד אותו מראש כך שאני לא יכול להיקלע לחובות. אני ממונף עד הגג, באמור זכיתי במקרה הזה למינוף של פי 130 על ההשקעה שלי. הייתי מאוד בטוח ששער הדולר ירד ולכן רציתי חשיפה מירבית לשינוי בשער.  

סיכום
אופציות מאפשרות חשיפה ממונפת לנכסי הבסיס. בשילוב עם ניתוח מעמיק וסברה חזקה כי תחול תמורה מסוימת בנכס הבסיס, יתכן כי כדאי להיחשף לתמורות ע"י אופציות במקום לקחת אשראי מהבנק. כמובן שאפשר לטעות ובמקרה זה אנו עלולים להפסיד את מלוא סכום ההשקעה, אך הנ"ל בדרך כלל יהיה קטן לעומת החשיפה הגדולה עליה אנו זוכים דרך האופציה.


5 תגובות:

  1. כמה הערות אגב:
    1. אתה מורווח 200% על ההשקעה הספציפית הזאת שלך, מה המשמעות לכלל תיק ההשקעות - זה מה שחשוב. להציג את זה ככה זה מעט מטעה (עשיתי 200 אחוז על 270 שקל...)

    2. סוגיית המינוף - זה כבר הרבה יותר מורכב, אבל בגדול - אם היית מוכר את השקל דולר בפלטפורמת מט"ח בעסקה בגודל 10,000 דולר היית צריך להשכיב קצת יותר מ-77 דולר (בערך 100$), אבל היית מרוויח הרבה יותר (אתה הרווחת 150 דולר, ובפתיחת פוזיציה דולרית היית מרוויח לפחות 300$).

    דבר נוסף - אתה (כנראה מבלי לדעת) כן שילמת ריבית, בתוך המחיר של האופציה. המחיר של האופציה מגלם עוד ערכים (זמן לפקיעה, סטיית תקן) - מהם אתה מתעלם, וזה כנראה פוגע בך.

    לסיום סיומת - אם היית בטוח כל כך בכיוון, היית יכול לפתוח פוזיציה באותו סדר גודל ולהרוויח יותר. אתה "שילמת" (בהפרש הרווחיות) בגלל שקנית אופציה בפרמיה גבוהה בגלל ערך הזמן.

    השבמחק
  2. תודה על תגובתך,

    אתה צודק שהייתי יכול לקבל מינוף גדול יותר בשוק הספוט, אך לא בברוקר שאני סומך עליו (שכן ברוקרים רשומים בארה"ב ואנגליה לא יכולים לתת מינוף גבוה מ 1:100). בין כה וכה, הייתי בטוח מאוד ברעיון שלי ולא היה לי חשבון מט"ח ספוט. בנוסף, וחשוב ביותר, בשוק הספוט יש דרישת בטחונות, לעומת העסקה שבה אני הייתי, כלומר לא הייתה לי סכנה שהתערבות רגעית של בנק ישראל תאלץ אותי לסגור את הפוזיציה, ומאידך בשוק הספוט הייתי חשוף לסכנה זאת.

    לגבי הריבית את ה טועה פעם אחת ושוגה פעם נוספת. אתה טועה שכן הריבית חסרת הסיכון מופחתת ממחיר האופציה ולא מתווספת לה, דהיינו שאני הרווחתי ריבית לא שילמתי אותה.
    אך אתה גם שוגה כי בין ששילמתי ובין שקיבלתי, הריבית הייתה זניחה, כי זאת ריבית על 77$ ולא על 10,00 דולר שהייתי משלם אילו הייתי נוטל הלוואה. יחי ההבדל.

    נכון ששילמתי פרמיה גבוהה על הזמן. היא הייתה שווה את זה. קיבלתי מינוף גבוה, שקט נפשי ואורך רוח לפוזיציה ולעצבים.
    ולמרות כל השלילות שלי, אני חשוב שאתה כן מצביע על משהו נכון. הפוזיציה הזאת היא לא מודל ללכת לפיו באופן קבע ובאמת התעלמתי מהרבה אספקטים שהייתי צריך לקחת בחשבון אילו הייתי רוצה להפוך את העסקה הזאת לאסטרטגיה. אך מטרתי לא הייתה להלל את השיטה החדשה, אלא רק להצביע על כך שאופציה מהוה תחליף לנטילת הלוואה ומגלמת תנאים שלעתים הם מאוד נוחים ללווה.
    בין כה וכה, תודה על תגובתך ואני אשמח לקרוא עוד מתובנתך.

    השבמחק
  3. אני לא טועה - יש פה בעית סמנטיקה.
    "אתה טועה שכן הריבית חסרת הסיכון מופחתת ממחיר האופציה ולא מתווספת לה" - נכון היא מופחתת באופן יום יומי, ולכן הערך של האופציה שלך נשחק ואתה משלם ריבית.
    לעומת זאת, אם היית מוכר ספוט שקל דולר היית מרוויח את הפרש הריביות על כל הסכום (קרי טרייד זניח אבל עדיין).

    מעבר לזה,
    שבת שלום

    השבמחק
  4. שלום שוב,
    לצערי אתה עדיין טועה. בפוסט הבא שלי אני אסביר את הנימוק באופן עמוק יותר אך כעת תסתפק בדברים הבאים:
    ההצדקה לכל צורת תמחור של אופציה אומרת שאני, רוכש האופציה, לא מוכן גם להפסיד את הריבית חסרת הסיכון משום שאני קונה פרמיה, וגם לשלם את הריבית חסרת הסיכון בתוך הפרמיה.
    השחיקה בערך האופציה מיום ליום (Theta) היא לא בגלל הריבית אלא בגלל שחיי האופציה נהיים קצרים יותר ולכן היא מספקת פחות הגנה. ברם, קיימים מקרים בהם ערך האופציה עולה מיום ליום.
    אם לא הצלחתי לשכנע אותך, וגם הפוסט הבא לא משכנע אותך שרוכש אופציה לא משלם ריבית, אני מפנה אותך לויקיפדיה שם יש עוד הסבר מצוין.
    טל

    השבמחק
  5. שלום שמי אליהו.
    אני סוחר בורסה משנת 2000. קראתי את הפוסט הזה עם עוד מספר פוסטים נוספים באתר, וברצוני להביע דעה על מסחר באופציות וקצת מהניסיון הלא מוצלח שלי במסחר באופציות המעו"ף האישי שלי.
    הרקע שלי: במסחר בורסה בתחום תעודות סל, ומניות הוא מוצלח במיוחד (לא 200% בחודש אבל בסך הכול אני כן מצליח להרוויח לאורך זמן). וזאת בזכות קורס בניתוח טכני שעברתי. בדרך כלל אני נכנס לפעולה כשהבורסה מאותת של כיוון ברור למעלה או למטה (במקרה של ירידות צפויות אני קונה תעודות סל בשורט).
    עכשיו לניסיון הלא מוצלח שלי באופציות המעו"ף. כאן הניתוח טכני טוב ככל שיהיה לא עזר לי, להפך זה הוביל אותי להפסדים כבדים ביותר. ואני יסביר איך זה קרה פעם אחר פעם. בגלל שמעולם לא לקחתי קורס מסודר במסחר באופציות לכן נמנעתי מלכתוב אופציות אלא לקנות בלבד. עכשיו נניח שצפיתי למספר ימים או שבועות של עליות. עבור שוק עולה קונים אופציות מסוג Call לא כך? אז אפילו אם התחזית שלי היתה נכונה והשוק אכן עלה בכל זאת האופציה נשחקה בגלל ערך הזמן וירידה בסטיות. כך שכל תיקון טכני הכי קטן פשוט "שחט" את אופציה הCall שלי וכשהבורסה חוזרת לעליות האופציה כבר לא חוזרת להיות כמו שהיא היתה לפני התיקון טכני. כך למעשה גיליתי שקנית אופציות ללא כתיבה זה לא משנה אם אנחנו הצלחנו לחזות את כיוון השוק לתקופה הקרובה או שלא, אנחנו נפסיד עשרות אחוזים בכל עסקה.

    השבמחק